Radom ogłosił przetarg na dostawę 20 nowoczesnych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Miasto stawia na niskoemisyjny tabor, komfort pasażerów i zaawansowane technologie, a inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych. To już druga próba pozyskania takich autobusów...
Radomskie MPK ponownie ogłosiło przetarg na dostawę 20 nowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Warto przypomnieć, że
poprzedni został unieważniony miesiąc temu. Przyczyna była bardzo prosta – w postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta.
To kolejna odsłona strategii miasta na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego. Wartość projektu współfinansowanego ze środków unijnych nie została ujawniona, ale zakres wymagań technicznych pokazuje, że Radom stawia na jakość, trwałość i funkcjonalność.
CNG zamiast dieslaZamówienie obejmuje 20 jednoczłonowych autobusów klasy maxi (12 metrów długości), fabrycznie nowych, niskopodłogowych i zgodnych z normą emisji spalin Euro 6. Wszystkie pojazdy muszą pochodzić od jednego producenta i być identycznie skonfigurowane – także pod względem kolorystyki i wyposażenia. Napęd oparty na sprężonym gazie ziemnym (CNG) ma zapewnić niską emisyjność i mniejsze koszty eksploatacji, a przy tym spełniać rygorystyczne normy unijne dotyczące pojazdów komunikacji miejskiej.
Wysoka jakość i komfortRadomskie autobusy mają być przystosowane do intensywnej eksploatacji przez co najmniej 15 lat, przy średniorocznym przebiegu 80 tys. km. Producent musi wykazać się doświadczeniem w dostawach autobusów CNG – przynajmniej 20 sztuk zrealizowanych wcześniej – i zagwarantować trwałość konstrukcji przy pełnym zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Wszystkie autobusy będą wyposażone w trzy pary dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2–2–2, rozmieszczonych równomiernie na prawej stronie nadwozia. Drzwi otwierane będą do wewnątrz i zostaną wyposażone m.in. w system tzw. „ciepłego guzika”, automatyczne oświetlenie stref wejścia, funkcję cofania skrzydeł w razie przeszkody oraz blokadę uniemożliwiającą ruszenie pojazdu z otwartymi drzwiami. Przednie drzwi dodatkowo otrzymają podgrzewaną szybę.
Wnętrze pojazdów zostanie wyposażone z myślą o komforcie pasażerów i kierowców. Każdy autobus pomieści co najmniej 90 osób, w tym 24 na miejscach siedzących. Znajdzie się w nich wydzielone miejsce dla wózka inwalidzkiego, funkcja przyklęku, klimatyzacja i ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy, a także system informacji pasażerskiej, monitoring, system liczenia pasażerów i porty USB. Pojazdy będą przystosowane do zakupu biletów przy pomocy karty płatniczej.
Harmonogram i wymaganiaDostawa zostanie podzielona na dwie transze: pierwsze 10 autobusów ma trafić do Radomia między 18 a 23 października 2026 r., a kolejne – miesiąc później. Do tego czasu wykonawca będzie musiał przeszkolić kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi, eksploatacji i diagnostyki pojazdów.
Przetarg przewiduje szeroki zakres gwarancji, m.in. 3 lata na całopojazdową gwarancję, 10 lat na instalację CNG, powłoki lakiernicze i układ klimatyzacji, a także 5 lat na układ napędowy i system monitoringu. Wymagana jest również dostawa zapasu serwisowego części i specjalistycznego wyposażenia warsztatowego.
Ekologiczna przyszłość RadomiaProjekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. To kolejny krok Radomia w stronę bardziej ekologicznej i konkurencyjnej komunikacji miejskiej. W ostatnich latach MPK inwestowało m.in. w autobusy elektryczne i hybrydowe, a teraz konsekwentnie rozwija flotę gazową.
Otwarcie ofert zaplanowano na 20 sierpnia 2025 r. Zainteresowani producenci mają niewiele ponad miesiąc na przygotowanie propozycji spełniających wysokie wymagania miasta. Oferty będą oceniane przede wszystkim pod kątem ceny (80%) oraz dodatkowo kryteriów technicznych (20%).